De første stævnemøder

 

Indtil midten af 1960erne var mulighederne for at få undervisning i jazz i Danmark meget begrænsede. Der fandtes derimod gode muligheder for at få musikundervisning, når det gjaldt klassisk musik. Organisationer som Danmarks Sanglærerforening, Frit Oplysningsforbund (FOF) og Musik & Ungdom afholdt alle musikstævner. Dertil kom, at mange klassiske musikere underviste ved siden af deres koncertvirksomhed. Men ville man spille jazz, måtte man stort set selv finde ud af det. Enkelte jazzmusikere som pianisten Bent Axen havde privatelever, men undervisning i sammenspil var meget begrænset.

I slutningen af 1950erne blev der hos Danmarks Musikskole på Strøget oprettet et hold i jazz-sammenspil. Blandt underviserne var bassisten Preben Fahnøe, som havde skrevet en guitarbog sammen med Henning Rømer-Nielsen, som var far til Hanne, Lotte og Ole Rømer, og her mødte guitaristen Pierre Dørge og trompetisten Jens Jørn Gjedsted for første gang John Tchicai.

Selv om man på den tid  oplevede mange unge begynde at spille jazz og tidens pigtrådsmusik, var konservatorier og musikskoler ikke indstillet på at undervise i de nye musikformer bl.a. begrundet med, at man hverken havde kompetence eller lyst til at undervise i rytmisk musik.

Erik Moseholm. Foto: Jan Persson.

Bassisten Erik Moseholm var både en fremtrædende jazzmusiker, foredragsholder og desuden musikunderviser på Randersgade Skole, hvor han blandt eleverne i 1950erne havde senere så kendte udøvere som bassisten Mads Vinding, guitaristen og orkesterlederen Pierre Dørge, sangerinden Mona Larsen og trommeslageren Ken Gudman.

Han havde selv siden midten af 1940erne deltaget i de klassiske sommerstævner, både som deltager og senere foredragsholder, og han ledte et sammenspilshold nogle år i slutningen af 1950erne hos FOF.

I midten af 1960erne gennemførte han for organisationen Musik og Ungdom flere aktiviteter, blandt andet en foredragsrække om jazzens historie, forestod undervisning i sammenspil og arrangerede jamsessions for organisationens medlemmer.

Musik & Ungdom, som blev ledet af Kjeld Hansen, arrangerede også højskolestævner.

Moseholm fik den idé at samarbejde med Kjeld Hansen om at kopiere de klassiske amatørmusikeres sommerstævner, men erstatte deres indhold af kammermusik, danske sange og folkemusik med undervisning i jazz. Kjeld Hansen skød 5000 kroner i projektet, og fra Den danske Jazzkreds fik Moseholm yderligere 5000. Og dermed var det økonomiske fundament på plads for afholdelsen af det første jazzstævne.