Vallekilde efterår 1976

 

Efteråret 1976 var en spændende periode i dansk jazz, hvor der skete flere ting, som fik betydning i årene fremover. Verdens første musiklov var ved at blive implementeret. I september havde det ny Montmartre i Nørregade åbnet dørene med Charles Mingus på scenen, radiomagasinet Afterbeat stoppede  med at producere levende musik til sine ugentlige nyhedsudsendelser. Erik Moseholm søsatte projektet Musik i Byen, som var et samarbejde mellem rock-, jazz- og folk-musikproducere om at præsentere levende musik, fra i første omgang københavnske spillesteder. I starten af oktober kunne man endvidere opleve det første møde mellem Thad Jones og Radioens Big Band ved en koncert i Daddy’s Dance Hall, og endelig blev der i efterårsferien afholdt et ekstra stævne på Vallekilde. Det blev arrangeret på grund af de mange stævnedeltagere, som havde måttet gå forgæves i forbindelse med sommerstævnet. Jazzkredsen var da allerede i gang med overvejelser om næste år at flytte aktiviteterne til en større lokalitet, hvilket også fremgik af avisomtaler før og efter stævnet.

Stævneleder var Ole Matthiessen og både perioden, underviserne og deltagerantallet var indskrænket i forhold til sommerstævnet. Instruktørerne var Anne Linnet, John Tchicai, Jens Jefsen, og Christian Sievert/Flemming Quist Møller, mens Jørn Elniff deltog som Dr. Drum. Blandt deltagerne var Karen Mortensen og Ole Rømer, ligesom man bemærkede flere deltagere fra musikkonservatorierne. I modsætning til andre stævnedeltagere havde denne gruppe mulighed for ar søge støtte til delvis dækning af deltagerprisen.

På stævnet var nye lærerkræfter Christian Sievert og Flemming Quist Møller, som havde et sammenspilshold i latinamerikansk/brasiliansk musik. Her blev vi for første gang introduceret til pianisten og sangeren Tania Maria via et par franske lp udgivelser. Der var koncerter med Ole Matthiessens Purple Door Trio med Jørn Elniff suppleret med Jens Jefsen samt en overraskelse, da den brasilianske gruppe Boa Nova dukkede op  og præsenterede deres bud på ny brasiliansk jazz. Et par af gruppens medlemmer blev senere aktive på den danske scene, bl.a. trommeslageren Chuim og saxofonisten Pascoal Jangotian. Måneden efter kunne gruppen høres i det ny Montmartre, et af de første af de mange latinbands, som skulle følge efter i de kommende år på stedet.

Efter stævnet dannede nogle af deltagerne folkemusikgruppen Rysteribs, og en stor begivenhed  var, da  Stevie Wonders netop udgivne dobbeltlp Song in the Key of Life ankom til stævnet, og blev spillet om og om igen  i Pejsestuen.

I 1977 holdt sommerstævnerne flyttedag, og en nyskabelse, pædagogstævnet, rykkede ind på Vallekilde i efterårsferien, men det er en historie, som kan læses andetsteds her på hjemmesiden.